Wydział Biologii Środowiskowej

Historia

Wydział Biologii Środowiskowej powstał 1 września 2019 roku na mocy uchwały Senatu Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie z dnia 29 marca 2019 roku (Uchwała nr 49/2018-2019). Na pierwszego dziekana Wydziału powołany został prof. dr hab. Tomasz Mieczan, a na prodziekana – prof. dr hab. Bożena Denisow.

Geneza powstania tego Wydziału sięga końca XX wieku, kiedy to 1 września 1993 r. na Wydziale Zootechnicznym powołano Oddział Ochrony Środowiska, na bazie którego sukcesywnie rozbudowywano kadrę naukową w dziedzinie nauk biologicznych, głównie w dwóch jednostkach, tzn. Katedrze Zoologii oraz Katedrze Hydrobiologii i Ichtiobiologii. Było to związane z powołaniem na tym Wydziale w 1991 r. kierunku studiów – ochrona środowiska. W ciągu tych lat, kolejne władze Wydziału zwiększały „kadrę biologiczną”, początkowo pozyskując ją z zewnątrz, a później przede wszystkim dbając o kształcenie własnych nauczycieli akademickich, umożliwiając im uzyskiwanie stopni i tytułów naukowych w dziedzinie nauk biologicznych w różnych uczelniach w Polsce (UMCS Lublin, UWM Olsztyn, Uniwersytet im. M. Kopernika w Toruniu, UPH Siedlce, Uniwersytet Łódzki, Uniwersytet Szczeciński). W 2002 r. utworzono kolejny kierunek studiów związany z naukami biologicznymi – biologię (w 2011 r. utworzono specjalność biologia sądowa). Te fakty były argumentem do zmiany nazwy Wydziału, początkowo na Biologii i Hodowli Zwierząt, a później Biologii, Nauk o Zwierzętach i Biogospodarki. Posiadając odpowiednią kadrę naukowo-dydaktyczną z zakresu nauk biologicznych, zaplecze badawcze oraz bazę laboratoryjną, Uczelnia uzyskała w 2018 roku uprawnienia do nadawania stopnia doktora w dyscyplinie biologia. Fakt ten pozwolił JM Rektorowi Uniwersytetu Przyrodniczego w Lublinie – prof. dr hab. Zygmuntowi Litwińczukowi podjąć inicjatywę utworzenia nowego Wydziału – Biologii Środowiskowej, w struktury którego weszły dwie jednostki organizacyjne z Wydziału Biologii, Nauk o Zwierzętach i Biogospodarki (Katedra Hydrobiologii i Ochrony Ekosystemów oraz Katedra Zoologii i Ekologii Zwierząt) oraz po jednej jednostce z Wydziału Ogrodnictwa i Architektury Krajobrazu (Katedra Botaniki i Fizjologii Roślin) i z Wydziału Inżynierii Produkcji (Katedra Biofizyki). Od 2021 roku na Wydziale funkcjonuje nowa jednostka organizacyjna – Katedra Ekofizjologii Bezkręgowców i Biologii Eksperymentalnej. W roku 2021 po uzyskaniu pozytywnej opinii społeczności Wydziału Biologii Środowiskowej, JM Rektor UP w Lublinie prof. dr hab. Krzysztof Kowalczyk ponownie powołał na funkcję Dziekana Wydziału prof. dr hab. Tomasza Mieczana, zaś na Prodziekana – prof. dr hab. Bożenę Denisow na kadencję 2021-2024. W momencie powstania Wydziału kształcenie odbywało się na kierunkach: biologia (studia I i II stopnia), ochrona środowiska (studia I i II stopnia) oraz biokosmetologia (studia I stopnia). W roku 2019 powołano kolejny kierunek studiów: Biobezpieczeństwo i zarządzanie kryzysowe (studia I stopnia), w 2020 roku kierunek Zarządzanie i adaptacja do zmian klimatu (studia I stopnia), zaś w 2021 roku kierunek Biokosmetologia (studia II stopnia).

W skład Wydziału wchodzą następujące jednostki organizacyjne:

Struktura Wydziału Biologii Środowiskowej

•   Zakład Hydrobotaniki

Katedra Zoologii i Ekologii Zwierząt

•  Pracownia Bioindykacji Środowiska

Katedra Ekofizjologii Bezkręgowców i Biologii Eksperymentalnej

Na Wydziale zatrudnionych jest 5 profesorów z tytułem naukowym w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych, 20 profesorów uczelni ze stopniem naukowym dr hab. w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych, 1 profesor uczelni ze stopniem naukowym dr hab. w grupie pracowników dydaktycznych, 3 adiunktów ze stopniem naukowym dr hab. w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych, 10 adiunktów ze stopniem naukowym dr w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych, 7 adiunktów ze stopniem naukowym dr w grupie pracowników dydaktycznych, 3 asystentów ze stopniem naukowym dr w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych, 1 asystent ze stopniem naukowym mgr w grupie pracowników badawczo-dydaktycznych oraz 16 pracowników inżynieryjno-technicznych.